Dowody osobiste wydają organy gmin. -
Dowód osobisty wydaje się obywatelowi Rzeczpospolitej Polskiej.
- Każdy obywatel RP ma obowiązek posiadać jeden ważny dowód osobisty.
- Dowód osobisty wydaje się na wniosek obywatela
- Wniosek składa się osobiście w Urzędzie z wyjątkiem osób niesprawnych fizycznie gdzie przyjęcie wniosku odbywa się w domu ,szpitalu ,bądź placówce opiekuńczej przez urzędnika po uprzednim zgłoszeniu przez / opiekuna chorej osoby/o potrzebie złożenia wniosku przez osobę chorą lub niepełnosprawną fizycznie .
- Wniosek o wydanie dowodu składa się osobiście w dowolnej gminie na terytorium RP
- Dowód odbiera się osobiście w gminie w której złożyło się wniosek o jego wydanie .
- Wydanie dowodu następuje nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
- Dowód osobisty wydany osobie która nie ukończyła 5 lat życia –ważny jest przez okres 5 lat
- Dowód osobisty wydany osobie powyżej 5 roku życia –ważny jest przez okres 10 lat
- Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie .
- Wniosek składa osoba mająca pełną zdolność do czynności prawnych.
- W imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną
zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego - wniosek składa
rodzic , opiekun prawny lub kurator./ obecność osoby której wniosek dotyczy jest obowiązkowa/
wyjątek stanowią osoby które nie ukończyły 5 roku życia .
- W przypadku niemożliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego spowodowanej długotrwałą
chorobą, niepełnosprawnością ,lub inną niedającą się pokonać przeszkodą , wnioskodawca powiadamia
organ gminy ,który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby , chyba że okoliczności
nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
- Do wniosku o wydanie dowodu osobistego dołącza się:
- Aktualną fotografię o wym. 35x45mm / zrobioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed składaniem wniosku/
- Fotografia musi odzwierciedlać wizerunek twarzy nie budzący wątpliwości podobieństwa do osoby ubiegającej się o wydanie dowodu
wykonana na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość ,oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry
obejmujący wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków tak aby twarz zajmowała 70-80%
fotografii pokazującej wyraźnie oczy a zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobę z pozycji frontalnej
bez nakrycia głowy i okularów ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami
nieprzesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami /o ile nie występują przesłanki o których mowa w art 29 ust. 2-4 ustawy :dot. osób które na skutek schorzenia nie mogą tego dokonać
- osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami wzroku może załączyć do wniosku fotografię
przedstawiającą ją w okularach ciemnymi szkłami – w takim przypadku do wniosku należy
dołączyć orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu
niepełnosprawności osoby która ukończyła 16 lat z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu
wzroku wydane zgodnie z przepisami.
- W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek do którego
została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami ,innym niż naturalny wyraz
twarzy lub otwartymi ustami.
- Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku
fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny.
W takim przypadku do wniosku załączyć należy zaświadczenie o przynależności do wspólnoty
Wyznaniowej zarejestrowanej w RP.
- Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nie posiadającej zdolności do czynności prawnej,
lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby wraz z jej
opiekunem prawnym.
- W przypadku kiedy wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26ust 1 -
odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem
szczególnym do dokonania jego odbioru. /dot. osób długotrwale chorych nie sprawnych
fizycznie
- Na wydania dowodu osobistego osobie niepełnoletniej zgodę wyrażają rodzice lub opiekunowie
prawni.
- Odmawia się wydania dowodu osobistego w przypadku fotografia załączona do wniosku nie spełnia
wymogów lub wnioskodawca składa wniosek o wydanie dowodu z naruszeniem innych
przepisów zawartych w obowiązującej ustawie .
Do wydania dowodu osobistego osobie niepełnosprawnej wyrażają zgodę rodzice lub opiekunowie
prawni.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego określonym a art. 47 ust 2 i 3 ustawy
dokonuje się na formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.
Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego dołączyć należy uszkodzony dowód osobisty
i jeżeli zgłoszenie nastąpiło w trybie określonym w art.47 ust.2 i 3 ustawy dokument ten przekazuje
się pocztą lub osobiście.
Podstawa prawna ;
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r o dowodach osobistych /Dz. U. z dnia 10 września 2010r/
Akty wykonawcze;
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015r w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach dowodów osobistych ,ich utraty ,uszkodzenia unieważnienia i zwrotu./ Dz. U. z dnia 16 lutego 2015 roku./
Tryb odwoławczy;
Wojewoda Kujawsko- Pomorski w Bydgoszczy